Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä siitä saatu arvosana tai sanallinen arvio vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Oppilaan käyttäytymiseen liittyvät erityistarpeet tulee tarvittaessa kirjata oppimissuunnitelmaan tai henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan (HOJKS), jotta ne voidaan ottaa huomioon käyttäytymisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet
Oppilas oppii:
noudattamaan koulun sääntöjä ja annettuja ohjeita
käyttäytymään kohteliaasti, ystävällisesti, suvaitsevaisesti ja auttavaisesti muita kohtaan
käyttäytymään tilanteeseen sopivalla tavalla
antamaan työrauhan
toimimaan kouluyhteisössä rakentavasti
käyttämään asiallista ja tilanteeseen sopivaa kieltä
työskentelemään erilaisissa ryhmissä.
Käyttäytymisestä annettavan arvosanan kriteerit
ARVOSANA
KRITEERIT
10 erinomainen
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä.
Oppilas käyttäytyy esimerkillisen kohteliaasti, ystävällisesti ja auttavaisesti muita kohtaan.
Oppilas käyttäytyy esimerkillisen oikeudenmukaisesti ja suvaitsevaisesti muita kohtaan.
Oppilas sopeutuu työhön erilaisissa ryhmissä ja edistää yhteistä työskentelyä.
Oppilas edistää työrauhaa.
Oppilaan kielenkäyttö on esimerkillistä.
Oppilas luo käytöksellään ympärilleen myönteistä ilmapiiriä.
Oppilaaseen ei ole kohdennettu kasvatuksellisia toimia (kirjattu kasvatuskeskustelu, jälki-istunto), opetuksen epäämistä tai kurinpidollisia toimia (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen).
9 kiitettävä
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä.
Oppilas käyttäytyy kohteliaasti, ystävällisesti ja auttavaisesti muita kohtaan.
Oppilas käyttäytyy oikeudenmukaisesti ja suvaitsevaisesti muita kohtaan.
Oppilas sopeutuu työhön erilaisissa ryhmissä.
Oppilas antaa toisille työrauhan.
Oppilaan kielenkäyttö on asiallista.
Oppilaaseen on voitu kohdentaa yksittäinen kasvatuskeskustelu tai jälki-istunto, mutta ei opetuksen epäämistä tai kurinpidollisia toimia (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen). Oppilas on muuttanut käyttäytymistään ohjattuun suuntaan
8 hyvä
Oppilas noudattaa koulun sääntöjä.
Oppilas sopeutuu yleensä työhön erilaisissa ryhmissä.
Oppilas antaa toisille yleensä työrauhan.
Oppilas käyttäytyy ystävällisesti muita kohtaan.
Oppilaan kielenkäyttö on yleensä asiallista.
Oppilaaseen on voitu kohdentaa kasvatuksellisia toimia (kirjattu kasvatuskeskustelu, jälki-istunto), mutta ei opetuksen epäämistä tai kurinpidollisia toimia (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen). Oppilas on muuttanut käyttäytymistään ohjattuun suuntaan.
7 tyydyttävä
Oppilaalla on vaikeuksia koulun sääntöjen noudattamisessa.
Oppilas häiritsee joskus työrauhaa.
Oppilaalla on jonkin verran ongelmia sopeutumisessa työhön erilaisissa ryhmissä.
Oppilaalla on joskus vaikeuksia ottaa toiset huomioon.
Oppilaan kielenkäyttö vaatii ohjausta.
Oppilaan käyttäytymistä joudutaan ohjeistamaan.
Oppilaaseen on voitu kohdentaa kasvatuksellisia toimia (kirjattu kasvatuskeskustelu, jälki-istunto) tai opetuksen epäämistä, mutta ei kurinpidollisia toimia (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen). Oppilas on muuttanut käyttäytymistään ohjattuun suuntaan.
6 kohtalainen
Oppilaalla on vaikeuksia koulun sääntöjen noudattamisessa.
Oppilaalla on ongelmia sopeutumisessa työhön erilaisissa ryhmissä.
Oppilaalla on vaikeuksia ottaa toisia huomioon.
Oppilas häiritsee toistuvasti työrauhaa.
Oppilaan kielenkäyttö vaatii usein ohjausta.
Oppilaan käyttäytymistä joudutaan ohjeistamaan toistuvasti.
Oppilaaseen on kohdennettu kasvatuksellisia toimia (kirjattu kasvatuskeskustelu, jälki-istunto), opetuksen epäämistä tai kurinpidollisia toimia (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen). Oppilas on muuttanut käyttäytymistään ohjattuun suuntaan.
5 välttävä
Oppilaalla on usein vaikeuksia koulun sääntöjen noudattamisessa.
Oppilaalla on ongelmia sopeutumisessa työhön erilaisissa ryhmissä.
Oppilas ei anna toisille työrauhaa.
Oppilas ei osaa ottaa toisia huomioon.
Oppilaan kielenkäyttö on asiatonta.
Oppilaan käyttäytymistä joudutaan ohjeistamaan jatkuvasti.
Oppilas käyttäytyy välinpitämättömästi.
Oppilaaseen on kohdennettu useita kasvatuksellisia toimia (kirjattu kasvatuskeskustelu, jälki-istunto), opetuksen epäämistä tai kurinpidollisia toimia (kirjallinen varoitus, määräaikainen erottaminen). Oppilas ei ole muuttanut käyttäytymistään ohjattuun suuntaan.
4 hylätty
Oppilas ei kykene toimimaan kouluyhteisössä.