Käyttäytymisen arviointi
Peruskoulun tehtävänä on kasvattaa oppilaita niin, että he omalla käyttäytymisellään tukevat sen sosiaalisen yhteisön toimintaa, johon he kuuluvat.
Vastuuntunnon pitäisi koulussa ilmetä mm. koulunkäynnin säännöllisyytenä, työskentelyn siisteytenä ja turvallisuusnäkökohtien huomioon ottamisena
Pyritään siihen, että oppilaat
käyttäytyvät asiallisesti
ovat rehellisiä
ottavat huomioon toisen ihmisen, eli kunnioittavat ihmisen perusoikeuksia,ovat ystävällisiä, huomaavaisia, auttavaisia, yhteistyöhaluisia ja yhteisvastuullisia
ylläpitävät työrauhaa, huolehtivat työturvallisuudesta ja ovat oikeudenmukaisia
suhtautuvat vastuuntuntoisesti elinympäristöönsä
arvostavat sekä omaa että toisen työtä
suorittavat tehtävänsä tunnollisesti
Käyttäytymisen arvosanojen kuvailu
Erinomainen 10
myönteinen asenne
noudattaa yhteisiä sääntöjä säännöllisesti
kielenkäyttö ja käytöstavat moitteettomat
ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin
toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa, osoittaa vahvoja sosiaalisia taitoja
osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa
Kiitettävä 9
myönteinen asenne
kielenkäyttö ja käytöstavat moitteettomat
ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä
toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti
käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen
Hyvä 8
suhtautuminen koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön myönteinen
huomautuksin ojennettavissa
kielenkäytössä huomauttamista
käyttäytyy asiallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla
noudattaa useimmiten koulun sääntöjä
käyttäytyy yleensä hyvien käytöstapojen mukaisesti
pystyy yleensä ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti
ei järjestyssääntörikkomuksia tai käytösrangaistuksia
osaa toimia ryhmässä
Tyydyttävä 7
suhtautuminen koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön välinpitämätöntä
kielenkäytössä tai muussa käyttäytymisessä usein huomauttamista, rangaistuksia
suhtautuu yhteiseen omaisuuteen välinpitämättömästi
käyttäytyy useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla
tuntee koulun säännöt
kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita
osaa tuetusti toimia ryhmässä
Kohtalainen 6
suhtautuminen koulunkäyntiin ja sääntöihin kielteistä, useita rangaistuksia
suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen
rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä
aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä
tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä
Välttävä 5
koulun järjestyssääntöjen tietoinen ja toistuva rikkominen
suuri välinpitämättömyys kouluyhteisöstä
kurinpitokeinona käytetty kirjallista varoitusta (mutta käytösarvosanan voi saada muutenkin)
erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön
tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi
Hylätty 4
sopeutumaton kouluyhteisöön
ei ole kurinpitokeinoin ojennettavissa
käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta
oppilas erotettu määräajaksi koulusta